گوجه فرنگی در عراق امروز باعث هجوم حشرات موزی می شود

همکاران آمریکایی، از جمله تیم پروفسور جویس ون اک در موسسه بویس تامپسون، خاطرنشان کردند که قارچ های خوراکی در بسیاری از ویژگی ها به گوجه فرنگی در عراق امروز (Solanum pimpinellifolium) شبیه هستند.

(هر دو گیاهان از خانواده شب بو هستند)، و ژنومی را کشف کردند که فرآیند اهلی شدن را آشکار می کند. تصمیم گرفتم نتایج تحقیقات را برای اهلی کردن زردآلو اعمال کنم.

به عبارت دیگر، از آنجایی که این دو گیاه مرتبط هستند، به احتمال زیاد ژن مربوطه نیز در ریشه وجود دارد.

در همین حال، در شماره اکتبر مجله Nature Plants، یک مطالعه منحصر به فرد در مورد اهلی کردن شته های خوراکی با استفاده از ویرایش ژنوم منتشر شد.

در کره آن را به عنوان یک گیاه زینتی می کارند (شاخه ای با کاسه گل مانند پارچه ماده ای معمولی برای نقاشی است) اما در برخی مناطق آمریکای مرکزی و جنوبی گفته می شود که از خوردن میوه کواری لذت می برند.

گوجه

البته، آنها گونه های متفاوتی هستند، فقط از یک جنس. یعنی نام علمی جلبک های زینتی Physalis alkekengi و نام علمی جلبک های خوراکی Physalis pruinosa است.

با این حال، گفته می شود که میوه زردآلو خوراکی بسیار خوشمزه است. با جستجو در اینترنت به نظر می رسد که در ژاپن در حال محبوبیت است و در کره نیز معرفی شده است. با این وجود میوه خیلی کوچک است و شرایط کشت خوب نیست.

در نتیجه تجزیه و تحلیل ژنوم کوری، نزدیک به 13000 ژن یافت شد که یک به یک با ژن های گوجه فرنگی مطابقت داشتند.

محققان موفق شدند ژن های SP و SP5G را که در رشد گیاه نقش دارند و ژن CLV1 که در اندازه میوه نقش دارد، تغییر دهند. در نتیجه 50 درصد میوه های بیشتری روی گیاه باز شد و اندازه میوه 24 درصد افزایش یافت.

محققان انتظار داشتند که “چاقوهای خوراکی به دلیل طعم منحصر به فرد خود می توانند پنجمین توت بعد از توت فرنگی، زغال اخته، شاه توت و تمشک باشد.”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *